مستند عید شهادت

«امروز باید عزای حسین را گرفت اما در عصر ما برای حسین یک عزای جدیدی است که در گذشته نبوده است. و آن عزای جدید برای این همه دروغهایی است که درباره حادثه کربلا گفته می‌شود و هیچکس جلوی این دروغها را نمی‌گیرد. به این مصیبت حسین بن علی باید گریست. نه برای شمشیرها و نیزه‌هایی که در آن روز بر پیکر شریفش وارد شد.»

حماسه حسینی/شهید آیت‌الله مطهری

آقای پناه‌ بر خدا رضایی، یک مستندی ساخته‌اند بسیار متفاوت. به نام عید شهادت (+) که دیروز سه‌شنبه دهم آذر از شبکه مستند پخش شد.

دو سال تمام، منابع مالی و انسانی حالا بگذریمی را صرف کرده است تا تصویری متفاوت از عاشورای حسینی خلق کند که ته‌مانده تنِ شهید مطهری را در گور بلرزاند. بینوا شهید مطهری خوب شد نبود تا ببیند چطور قشر مذهبی‌نما، سالها ممارست و تلاش و ساعتها تحقیق و تفحص و سخنرانی‌ها و نگارش‌هایش را به طرفه‌العینی بر باد می‌دهند و البته خبری از کفن‌پوشان قمی و فتواهای آنچنانی نیست!

آیینه شمعدان عقد هول‌هولکی قاسم بن الحسن علیه‌السلام را بگیرید تا «شاهزاده» علی اصغر. زعفر جنی و لشگرش تا لشکر فرشتگان و بسا افسوس و هرمان، انبیای معظم اولواالعظم هم که با صورتهایی پشمالو و زشت و ترسناک به معیت زنان‌شان و حضرت محمد با صورتی ناپیدا آمده‌اند تا شاهد شهادت وارث‌شان باشند!!

images

حضرت آدم فقط مانده بود گرز و نیزه انسانهای غارنشین را بردارد و قوز کرده راه برود. حضرت نوح به همان ترسناکی است که در فیلم‌های هالیوودی دیده‌اید. حضرت ابراهیم دماغی به عظمت بت بزرگی دارد که تبر را بر شانه‌اش تکیه داده بود و … باز هم بنویسم؟

می‌توانید تصور کنید چقدر هزینه کرده است تا این خزعبلات را به خورد ما بدهد؟ لشکرهایی عظیم از هر دو سو را با ادوات و اسباب تصور کنید. خیل جنیان و فرشتگان با بالهای سفید. انبیای عجیب و غریب. هیئت مسیحیان خوش‌تیپ ـ بدبختانه خودمان هم معترفیم تیپ مسیحی‌ها خوش‌تر از ماست ـ علم‌ها و اسب‌ها و شترها و کجاوه‌ها و … همه و همه برای در هم کوبیدن تلاش علمایی چون مطهری که سخت کوشیدند خرافات را از عاشورا برکنند و داریم می‌بینیم که ممکن نیست آقا جان! ممکن نیست!

حالا هِی قم بیاید عالم تربیت کند بعد همان‌جا نگاه‌شان دارد مبادا بروند میان مردم! عین تهران که بهترین دانشگاهها را دارد و دکتر مهندس‌هایش قید ده و شهرشان را می‌زنند می‌مانند اینجا. قم هم عالم و واعظ‌هایش را بغل گرفته است. فقط گاه‌گاهی تا فیلمی باب میل حضرات نیست فتوا می‌دهند فیلم را از پرده بکشند پایین. که مبادا میرباقری صورت عباس را نمایش بدهد!

بله آقا. پناه بر خدا! دیگر دارم به این نتیجه می‌رسم که خوب می‌کنند می‌گویند دینِ ما دینِ خرافات است. مذهب ما مذهب خرافات است. دستِ عوامل مستند عید شهادت هم درد نکند. عجب عیدی بر پا کرده است. حقیقتاً عجب عیدی بر پا کرده‌ای پناه‌ بر خدای رضایی. حقا که مادرت اسم برازنده‌ای گذاشته روی شما.

4 دیدگاه روی “مستند عید شهادت

  1. روزی برسد که تشخیص حق از باطل، سخت‌تر از تشخیص مورچه روی سنگ سیاه در شب تاریک باشد، خیلی می‌ترسم از خودم، خیلی… پناه بر خدا.

  2. سوسن جون
    این هم مثل همه پدیده های فرهنگی دیگه دلیل داره. تعجب نکن سالها است که عزاداری حسین به چیز خنثی و بی خاصیتی تبدیل شده تا از وجه واکنش برانگیزش کاسته بشه. شده یک چیز منفعل آمیخته با خرافه مدرن و به شدت چرند! آخه اگر د مثل دهه پنجاه قیام حسینی منشا هشیاری باشه و فکر و اندیشه را تحریک کنه که خطرناک می شه حسن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.