یک جلوش تا بینهایت صفرها

این بروشور تبلیغی کلاسهای جریان‌شناسی آقای دکتر زادبر است. داشتم نگاهش می‌کردم متوجه عکس دکتر شریعتی شدم. جای قشنگی دادند بهش. امروز قصد داشتم از این «قوچعلی» که زیاد تکرارش می‌کنم بنویسم که اینطور پیش رفت.

در کتابخانه برادرم کتابهای زیادی برای سن کودک و نوجوان بود که خواندن را با آنها شروع کردم که لیست تعدادی که خاطرم مانده را می‌نویسم:

۱- برای من برای ما برای دیگران(شریعتی)

۲- قوچعلی و جوجه خروسها(شریعتی)

۳- مرد ناشناس

۴- آه آزادی تو چقدر خوبی!(م.آزاد)

۵- زیمباوه

۶- سرمایه‌داران

۷- محبت ناغیلی(صمد بهرنگی)

۸- بیست و چهار ساعت خواب و بیداری(صمد بهرنگی)

۹- ماهی سیاه کوچولو(صمد بهرنگی)

۱۰- جنگل آزادی

۱۱- داستان سه گاو

۱۲- یک جلوش بی‌نهایت صفرها(شریعتی)

۱۳- نگهبان چشمه(درباره فلسطین/کارتون عروسکی هم ازش ساختند)

۱۴- کودک فلسطینی

۱۵- استثمار(شایدم استعمار یادم نیست دقیق)

۱۶- چه‌گوارا

کتاب قوچعلی و جوجه‌ خروسها را دکتر شریعتی برای کودکان نوشته و خاطره‌ای از کودکی‌اش است. درباره اینکه پدر شریعتی پنج جوجه خروس سیاه خوب می‌دهد قوچعلی ببرد آبادی دیگری برای قوم و خویش اینها یا برعکس در بین بزرگان حافظه‌ام اختلاف است ولی قوچعلی همان شخص وسط است. نهایت چند ماه بعد فرستنده جوجه‌ها می‌رود آبادی دیگر نزد قوم و خویشش و بعد از خوش و بش و گفت و شنود، ناگهان یاد جوجه‌ها می‌افتد و سراغشان را می‌گیرد. همان حیث و بیث قوچعلی خبردار می‌‌شود که مهمانانی وارد آبادی شدند. شستش خبردار می‌شود و هنگامه‌ای در روستا به پا می‌کند که تا پاسی از شب مردم روستا دنبال دزد و گرگ و آتش و عذاب و بلای آسمانی آنقدر هر سو دوان می‌شوند تا خسته و درمانده هر کس گوشه‌ای می‌افتد و می‌خوابد و حتی فردا و پس فردا هم که مهمانها برمی‌گردند کسی نه یادش می‌افتد نه سراغی از جوجه خروسهای سیاه خوش جنس می‌گیرد.‌

این کتاب یک جلوش بینهایت صفرها را بعدها از دستفروش خریدم ولی آنی که داداشم داشت تصویرگری هم داشت و باب طبع اطفال بود. چند متفکر و استاد جامعه‌شناسی و تاریخ دیگری سراغ دارید که حواسش به کتاب قابل فهم برای کودک و نوجوان هم باشد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.