آب را به عشق دهند، البته پس از سعی*

آنچه که از بهشت برای‌ تو وصف می‌‌شود اگر با چشم دل بنگری‌، به شگفتی‌‌هایی‌ که در دنیا پدید شده از شهوات و خوشیها و آرایش‌هایی‌ که نظر را جلب می‌‌کند بی‌‌رغبت گردی‌، و اندیشه‌ات در میان درختانی‌ که شاخه‌هایشان به هم می‌‌خورد و ریشه‌هایشان در دل تپه‌هایی‌ از مشک بر کنار جویهای‌ بهشت پنهان شده سرگردان می‌گردد، و فکرت در خوشه‌هایی‌ از مروارید تر در شاخه‌های‌ کوچک و بزرگ آن درختان، و همچنین پدید آمدن میوه‌های‌ گوناگون که از غلاف‌های‌ خود سر برون آورده حیران می‌‌شود، که آن میوه‌ها بدون زحمت و رنج چیده می‌‌شوند و بر اساس میل چیننده به دست می‌‌آیند، و عسل‌های‌ پاک و شراب صافی‌ در قصرهای‌ ساکنان بهشت به گردش می‌‌آورند تا هر که بخواهد بهره‌مند گردد.
بهشتیان مردمی‌ هستند که کرامت الهی‌ به دنبال هم به آنان می‌‌رسد تا گاهی‌ که در خانه جاودانی‌ فرود آمدند، و از رنج نقل و انتقال سفرها ایمن شدند.
ای‌ شنونده اگر دل به آنچه که در بهشت از این مناظر شگفت‌انگیز به تو روی‌ می‌‌آورد مشغول کنی‌ روحت به تماشای‌ آن از شوق برآید، و الان از این مجلس من برای‌ هرچه زودتر رسیدن به آنها به همسایگی‌ اهل قبور خواهی‌ رفت.
خداوند به رحمت خویش ما و شما را از آن کسانی‌ قرار دهد که از عمق دل و جان برای‌ رسیدن به منازل نیکوکاران سعی‌ و تلاش می‌‌نمایند.
از خطبه ۱۶۴ نهج‌البلاغه‌
می‌گویند بهشت نقد را رها کنیم به امید بهشتی که معلوم نیست باشد یا نه؟ و بهشت‌های خود را مانند بهشت توصیفی انبیای الهی می‌سازند. اما هر قدر واقعی و پر لذت، فانی است. یا خود بهشت ساختگی‌اشان یا خودشان. شرابهایشان مضر است و سرشان را درد و پدر عقل و کبد و کلیه‌اشان را در می‌آورد. حوری‌هایشان پیر می‌شوند و هزینه آرایش و پیرایش آنها هنگفت است و تاریخ مصرف دارند. چه بازار مکاره‌ای.
تمام این بند و بساط فقط و فقط برای اینکه خدا را عبادت نکنند، حلال و حرام را، باید و نباید الهی را گردن نگذارند به هر یوغ بندگی اما گردن می‌نهند. چه غم‌انگیز.‌
و چه آسان و کم هزینه است طریق نیکوکاران.‌
* شریعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.