از هیتلریسم تا حکمرانی نو

 

آقای احمد قدیری نوشته:«نمی‌دانم نمایندگان دقیقا چه فکری کرده‌اند که چنین طرحی را در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه تصویب کرده‌اند! این مصوبه اگر اثر منفی بر عرضه و قیمت‌ها نداشته باشد، در بهترین حالت بی‌تأثیر بر آن است:

۱. برای خودرو و مسکن، سقف متراژ و قیمت تعیین نشده است! یعنی خانواده مثلا ۴ نفره‌ای که ۴ ملک نجومی و ۴ ماشین لوکس دارد را من و ‌شما مولتی میلیاردر می‌دانیم درحالیکه مجلس آنان (خودشان) را معاف از مالیات قرار داده است!

۲. برای املاک و خودروهای تاکنون انباشت و احتکار شده، تنفس ۴ ساله مدنظر قرار گرفته تا مالکان بتوانند مال‌شان را سر فرصت به بالاترین قیمت در بازار آب کنند!

۳. املاک نوساز اساسا مشمول مالیات نیست و مالکان برج‌های پرتعداد خالی در شرق و غرب تهران می‌توانند ملک‌شان را همچنان کلید نخورده و بی‌دغدغه نگه‌دارند!

۴. در مملکتی که قیمت‌ها به سرعت افزایش می‌یابد و تورم سالانه حدود ۵۰٪ است، نرخ مالیات پلکانی ۵ تا ۶۰ درصدی از «مابه‌التفاوت» عایدی بر سرمایه یک شوخی است!

۵. تلاقی «افزایش قیمت اموال و املاک» با «تنزل پلکانی نرخ مالیات» قهراً سرمایه‌داران را به نگه‌داشت بیشتر سرمایه سوق خواهد داد، و خلاء بزرگ عرضه را رقم خواهد زد که منجر به افرایش بیشتر قیمت خواهد شد.

اینگونه است که نمایندگانی که از دریافت خودرو نگذشته‌اند، با ۱۷۶ رأی موافق، ۵ رأی ممتنع و بدون رأی مخالف به استقبال این طرح رفته‌اند!»

 

چند روز پیش این پست (+) را که سال ۹۲ نوشتم، دیدم از طرفی می‌خواستم درباره تز حکمرانی نوی قالیباف بنویسم. حکمرانی نخبگانی با هر ترکیب عوام فریب دیگرش. رفیق جیک تو جیک حاج قاسم فرموده تزش جدید نیست و تفکر ۲۵ ساله‌ اوست. یعنی از دهه هفتاد و رئیس پلیسی و شهرداری تا همین حالا در صدر مجلس انقلابی داشته تز حکمرانی نوینش را می‌پرورانده. خب. یکی از هشت قدرت پر مفسده، بیست و پنج سال است با رأی چهار درصدی‌ها، علیه ۹۶ درصدی‌ها پایدار و مستمر تلاش می‌کند. انتقام رأی‌های توده را با پی‌ریزی یک حکمرانی نخبگانی خواهد گرفت.

دار و دسته مهدی جامی‌ها که از دهه هشتاد از چربانیدن رأی نخبه بر رأی توده قلم فرسودند تا همین امروز نواصول‌گرایی قالیباف، آش همان آش است و فقط کاسه‌اش عوض شده است. آشی که از همان اوایل پیروزی انقلاب مطرح بوده. در دهه هفتاد هم مطرح بوده. شاهدش همین کاریکاتور من برای انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، سال ۷۶.

مدام از خودم می‌پرسم چرا با این آدم این همه زاویه دارم؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.