جریمه دیرکرد

دیشب به یکی از گفتگوهای کلاب‌هاوسی آقای حسن ارشاد با شخصی بهایی به نام ادب گوش دادم. جناب ادب سولاتی پرسید و آقای ارشاد و دیگران جواب دادند. در انتها آقای ادب پرسید که حجتی که امام دوازدهم می‌آورد چیست و چطور تحدّی می‌کند (به مضمون) آقای ارشاد با روایتی از گفتگوی ابن سکیت سنی مذهب، عالمی که تربیت دو فرزند متوکل عباسی (به قول آقای ارشاد شخص اول امپراطوری زمان که نصف دنیا در اختیارش بود) را عهده‌دار بود و امام هادی(ع) شروع کرد. ابن سکیت می‌پرسد از تحدی‌های حضرت موسی و عیسی (ع) و حضرت محمد(ص) در زمانه‌اشان. امام هادی(ع) می‌فرماید در زمان فرعون قله علوم زمانه، سحر بود و حضرت موسی(ع) با معجزه‌ای مبعوث شد که در اوج اوج این علم بود و اتفاقاً اعلم علمای سحر زمانه اولین ایمان آورندگان بودند. زمان حضرت عیسی(ع)، طب علم غالب بود و زمان پیامبر اعظم(ص)، علم کلام. اعلای وزن و بلاغت در خدمت سخیف‌ترین مضامین. ابن سکیت می‌پرسد بر چه مبنایی اکنون تو را بپذیرم؟ فرمود بر مبنای حجت درونی‌ات؛ عقل.

لذا اگر به فضل الهی امام زمان(عج) اکنون ظهور کند، کدام علم اکنون سرآمد است؟ مثلاً هوش مصنوعی. امام زمان باید چیزی با خودش داشته باشد که اعلم دانشمندان ایجاد کننده هوش مصنوعی اولین تأیید کنندگانش باشند. برای همین می‌گویند غربی‌ها ایمان می‌آورند ولی در شرق سرسختی می‌کنند. چون علم دارند و می‌فهمند که او اوج اوج قله علم زمانه را در اختیار دارد.

عاشق شدم. قلبم و جانم پر زد برایش. با امیر صحبت کردیم. گفتم چی دارد الان پیشش اگر بیاید؟ روایت داریم بعد از آمدنش بی‌اسباب راه آسمانها باز می‌شود. روایت داریم بیماری‌های صعب‌العلاج درمان می‌شود. گفتم پس به رجعت اینطور هم می‌شود نگاه کرد. زنده شدن و برگشتن و زیستن از اعماق تاریخ؟ ظهور حضرت عیسی(ع) و کشته شدن شیطان توسط او در اورشلیم. بهبود وضع اقتصادی در جهان و عدالت فراگیر… آه خدایا چقدر زیباست. چه شکوهی. چه محشر صغرایی. خدایا می‌شود عجله کنی؟ ما هم درکش کنیم؟ آخرین ذخیره‌ات را که علم آدم و کشتی نوح و تبر ابراهیم و عصای موسی و دم مسیح و سنت رسول اکرم است؟ ثقله قرآن کریم؟

گریه کردم. کاش مرا ببخشی که دیر آمدم سراغت. خیلی دیر…

‌‌

بعد امروز هم تفسیر آیه ۲۴۸ سوره توبه را گوش دادم. اشاره به تابوت گمشده و ماترک موسی و هارون که توسط فرشتگان حمل می‌شود و «سکینه الهی» دارد. تأییدیه فرماندهی طالوت. خدایا منتظر بودم از ماترک انبیا نزد حضرت حجت بگوید آقای قرائتی اما نگفت. غیر از این می‌توان فکر کرد؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.