چینی نازکشان

هنگامی‌ که شنید عده‌ای‌ از یارانش به وقت نبرد صفّین به اهل شـام دشنام می‌دهند:
پسند من نیست که شما دشنام دهنده باشید، ولی‌ اگر در گفتارتان کردار آنان را وصف کنید و حالشان را بیان نمایید به گفتار صواب نزدیکتر و در مرتبه عذر رساتر است.
بهتر است به جای‌ دشنام بگویید: خداوندا، ما و اینان را از ریخته شدن خونمان حفظ فرما، و بین ما و آنان اصلاح کن، این قوم را از گمراهی‌ نجات بخش تا آن که جاهل به حق است آن را بشناسد، و آن که شیفتـه گمـراهی‌ اسـت از آن بـاز ایستـد.
از خطبه ۱۹۷ نهج‌البلاغه
یک فامیل سببی داریم که متأسفانه بسیار بد دهان و فحاش است و ابا که چه عرض کنم، تأکید فراوان به داد زدن و بلند صحبت/فحش دادن دارد. زمانی که هنوز مادرم زنده بود در توجیه کارش گفته بود فلانی (من) به من فحش داده! وقتی در حضور افرادی از برادر و خواهر پرسیدم چه فحشی دادم، نایبش گفت طلبت را خواسته‌ای!
هشت نه ماه پیش هم که نوشتم یک عده فاحشه و قمه کش ریختند بیرون متهم شدم به فحش دادن. ما که حرف امیرمان را مرتکب شدیم و حال و کردارشان را توصیف کردیم شدیم دختر بد. الآن خودتان که دنبال پرستو و کفتر نظام نامیدن همین زنان شجاعید که گند زدند به انقلابتان. اینها و آنها هم که کار نظام است. راستش حالا که به اینجای نوشته رسیدم به نظرم رسید پر بی‌راه هم نیست که اینها کار نظام باشد.
هوم.
بله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.