اگر در دیده‌ی مجنون نشینی به غیر از خوبی لیلی نبینی

 دکتر علیرضا زادبر نوشته:

«آقای مکرون

فرانسوی های گرامی

برای دهه‌ها روشنفکران صاحب تریبون و رسانه در ذهن ما شرقی‌های بدبختِ جهان سومیِ عقب مانده تصویر رویایی از پاریس ساخته‌اند. پاریس و آن خیابان‌های زیبا، آن کافه‌های گفتگو، آثار ممکلت آلبر کامو، ژان پیر و کشور آزادی، کشور اعتصابات، مهد آزادی، برابری برادری، محل وقوع انقلاب کبیرتان، سال‌هاست در دانشگاه‌های ایران سر کلاس علوم سیاسی زیبا کلام‌‌ها به ما می‌گفتند: مادر انقلاب‌ها انقلاب فرانسه است.

اما حال در این پنج شبانه روز تصاویری که از فرانسه با این اینترنت دست و پا شکسته ایران به دستمان می‌رسد تمام آن ذهنیت رویایی خودش را برهم زده است. چرا مردمتان فروشگاه‌ها را غارت می‌کنند؟ مگر فقیر دارید! در ایران هم اعتراضات بود همان اعتراضاتی که رئیس جمهور مکرون آن را انقلابِ جوانان ایران خواند و به مصیح علینژاد وقت ملاقات داد اما در تهران مردم ما فروشگاه‌های زنجیره‌ای را از سرگرسنگی غارت نکردند!

اقای مکرون، تحلیل رائفی‌پور ما این بود که بازی‌های رایانه‌ای، مواد روان گردان و شبکه‌های اجتماعی از عوامل تشدید خشونت بود. شما هم که حرف او را می‌زنید!؟ فَن ایشان شده‌اید؟

از اینها بگذریم، جریان غربگرا در داخل کشور حاضر نیست تصاویر فرانسه را بپذیرید. هنوز تلاش دارند با کوبیدن ایران، عیب غرب را حُسن ببینند. دلیل مشخص است:

اگر در دیده‌ی مجنون نشینی

به غیر از خوبی لیلی نبینی

آقای مکرون تصویر رویایی از فرانسه در ذهن مغلوبِ انسانِ شرقی بهم خورده است. با چند تصمیم پوپولیستی دوباره ما را فریب دهید تا مجذوب غرب باقی بمانیم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.