روضهٔ غدیرخم

«هان مردمان! عل را برتر دانید؛ که او برترین مردمان از مرد و زن پس از من است؛ تا آن هنگام که آفریدگان پایدارند و روزی‌اشان فرود آید. دورِ دورباد از درگاه مهر خداوند و خشم خشم باد بر آن که این گفته را نپذیرد و با من سازگار نباشد!

هان! بدانید جبرئیل از سوی خداوند خبرم داد: «هر آن که با علی بستیزد و بر ولایت او گردن نگذارد، نفرین و خشم من بر او باد!» البته بایست که هر کس بنگرد که برای فردای رستاخیز خود چه پیش فرستاده. [هان!] تقوا پیشه کنید و از ناسازگاری با علی بپرهیزید. مباد که گام‌هایتان پس از استواری درلغزد. که خداوند بر کردارتان آگاه است

هان مردمان! همانا او هم جوار و همسایه خداوند است که در کتاب عزیز خود او را یاد کرده و دربارهٔ ستیزندگان با او فرموده: «تا آنکه مبادا کسی در روز رستخیز بگوید: افسوس که دربارهٔ همجوار و همسایه خدا کوتاهی کردم…»»

 

بخش سوم خطبه شریفه غدیریه

 

اینکه می‌گویند عاشورا از غدیرخم می‌گذرد پر بی‌راه نیست بس که خطبه نیست، روضه مکشوفه است. بس که رنج مردی سخت جنگیده در راه رساندن پیام است بی‌که مزدی برای خودش بخواهد.، مکنتی و جاهی و سلسله‌ای و بارگاهی و زر و زیوری. خستگی راه و سنگینی اندوه و رازهایی که بر سینه و مغز فرود آمده در کلمه به کلمه‌اش هویداست. انذار کننده‌ای امین و خیرخواه که باطن‌ها را از ظواهر بهتر می‌بیند و می‌شنود دارد اتمام حجت می‌کند. میان هزاران و ده.

از سال دهم هجری تا امروز…

(+)

*زمر:۵۶ (أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ الله…)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.