شنیدین میگن عقل برانداز؟

امام حسن علیه السلام: «هرگز گروهى در کارى یکدست و متّحد نشدند، مگر آن که کارشان استحکام یافت و پیوندشان استوار گشت.»

با این حساب، آیا دشمنان اسلام هم که متحد می‌شوند، مشمول این حدیث امام معصوم هستند؟ این «نترسین نترسین ما همه با هم هستیم» یا «اتحادیه اروپاشون یا ناتوشون؟

قرآن کریم جان می‌فرماید: «آنها هرگز با شما بصورت گروهی نمی‌جنگند جز در دژهای محکم یا از پشت دیوارها! پیکارشان در میان خودشان شدید است، (امّا در برابر شما ضعیف!) آنان را متحد و همدست می‌پنداری در حالی که دل‌هایشان پراکنده است؛ زیرا آنان گروهی هستند که تعقّل نمی‌کنند.» (حشر:۱۴)

اما همچنان در آیات فراوانی مؤمنان را به وحدت کلمه دعوت نموده، می‌فرماید: «ای رسول، مؤمنان را بر جنگ ترغیب کن که اگر بیست نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر غالب خواهند شد و اگر صد نفر بوده بر هزار نفر از کافران غلبه خواهند کرد، زیرا آنها گروهی بی‌دانشند.»(انفال:۶۵)

حالا چرا اینطور است؟ عالم به پنهان و آشکار، عالم به سینه‌ها می‌فرماید زیرا: «و در تعقیب و جستجوی دشمن سستی نکنید. اگر شما [در رویارویی با دشمن] درد و رنج می بینید، آنان نیز چون شما درد و رنج می بینند، و شما چیزی را [چون پیروزی و پاداش] از خدا امید دارید که آنان امید ندارند؛ و خدا همواره دانا و حکیم است.» (نسا:۱۰۴)

عقل و دانش ندارند؟ بابا اینها مدرک فلان از فلان دانشگاه دارند، جیمزوب دارند. ماهواره دارند، اینترنت و رسانه دستشان است. جهان زیر یوغ بندگی‌اشان است. به قول ظریف‌الدوله یک دکمه را فشار بدهند ما رفتیم هوا. اینها خرافات و افیون توده‌هاست… اما قرآن عقل و دانش را چیز دیگری معنا کرده: عقل اگر داشتند ایمان می‌آوردند. ‌

ایمان به چه؟ به خداوند یکتا و روز معاد. ‌آنچه عزم مؤمن را آنقدر نیرومند می‌کند که یک تنه با چهار هزار نفر می‌جنگد و ذره‌ای ترس و تردید در او رخنه نمی‌کند و خونش هزار و اندی سال است بر هر چه شمشیر پیروز شده.‌

کاریکاتور از اینجانب- بولتن آزاد انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ۱۳۷۷

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.