دیوار کوتاه مرد پر آوازه

در سوره مبارکه آل عمران در آیات ۶۶ تا ۶۸، درباره ادعای انتساب حضرت ابراهیم علیه‌السلام به یهود و نصارا صحبت به میان آمده. یهودیان مدعی‌اند او یهودی است و مسیحیان می‌گویند نه، او مسیحی است. خداوند استدلال ساده‌ای می‌کند و می‌فرماید: «فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِیمَا لَیْسَ لَکُمْ بِهِ عِلْمٌ ۚ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»(۶۶)

خداوند می‌پرسد وقتی حضرات موسی و عیسی علیهم‌السلام قرنها بعد از حضرت ابراهیم علیه‌السلام به نبوت مبعوث شده‌اند چگونه او به دین آنهاست؟ بعد در ادامه می‌فرماید: «إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِیمَ لَلَّذِینَ اتَّبَعُوهُ وَهَٰذَا النَّبِیُّ وَالَّذِینَ آمَنُوا ۗ وَاللَّهُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ»(۶۸)

شما باید خودتان را برسانید به مردی که به تنهایی امتی بود مسلمان و حنیف. نه اینکه او را بچسبانید به خودتان.

این آیات و این استدلال ساده را کاش کسانی‌که ادعا می‌کنند منظور از آیه  وَإِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ(صافات:۸۳) یعنی حضرت ابراهیم علیه‌السلام شیعه امیرالمومنین علیه‌السلام بوده و کلی روایت آوردند مانند: «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ أَیْ أَنَّ إِبْرَاهِیمَ مِنْ شِیعَهًِْ عَلیٍّ» (مفصل اینجا بخوانید) هم مد نظر قرار بدهند. که آورنده قرآن کریم فرموده هر سخنی از ما به شما رسید با قرآن و عقل بسنجید سپس بپذیرید.

دوست عزیزی که اولین بار این را به من گفت متذکر شد که قرآن کریم -یعنی ثقل اکبر- را بدون حدیث ائمه علیهم‌السلام -یعنی ثقل اصغر- نمی‌توان فهمید حال آنکه خود فرستنده می‌گوید قرآن را به زبانی ساده و قابل فهم نازل کردیم(قمر:۱۷). در آیات پیشین از حضرت نوح علیه‌السلام سخن گفته و در ادامه می‌فرماید حضرت ابراهیم علیه‌السلام شیعه نوح بود.

مگر همین ما در برابر متمسکین به لا اکراه فی‌ الدین نمی‌گوییم برای مثال آیه، قبل و بعد دارد؟ وقتی خداوند می‌فرماید سزاوارترین مردم نسبت به ابراهیم علیه‌السلام کسانی هستند که از او پیروی کردند و این پیامبر و کسانی‌که به او ایمان آورده‌اند، می‌باشند، چطور برعکس می‌شود، ۱۸۰ درجه می‌چرخد و خلیل الله می‌شود شیعه علی علیه‌السلام؟

تمام حرف من این است که چرا اصرار دارید کاری که یهود و نصارا کردند تکرار کنید حال آنکه قرآن کریم بی تحریف موجود است و اصلاً مگر نه اینکه پیامبران نور واحدند و نه اینکه لزومی ندارد برای بزرگی بخشیدن به پیامبر اسلام و ائمه بیفتیم به جان انبیاء و بکشیمشان پایین؟ که چه شود؟ که چه را ثابت کنیم؟

به همان دوست نازنین هم گفتم شرم دارید وگرنه می‌گفتید پیامبر هم شیعه علی است. اصلاً خود خدا هم شیعه علی است. اصلاً خدا یا علی گفت خلقت را آغاز کرد. کی قرار است ترمز کنیم؟

 

پست مرتبط یک

پست مرتبط دو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.