مغزهای آکبند روشنفکری ایران

از جریان روشنفکری در ایران برای اسلام ستیزی کمال استفاده را می‌برند. مثلاً می‌گویند در حمله اعراب به ایران کتاب‌ها سوزانده شده است. اما یک سوال این که چرا در هیچ‌کدام لشکرکشی‌های دیگر اعراب چنین ادعایی ثبت و ثابت نشده است. تخت جمشید را هم که اسکندر مقدونی سوزاند، این تمدن مکتوبی که می‌فرمایند سوختند کجا بوده؟

در یکی از کلاسهای آموزشی بیمارستان، استاد می‌گفت ایران کشوری شفاهی محور است تا مکتوب. با نگاهی به تمدنهای هم دوره با ایران، مانند مصر یا چین در شرق و روم در غرب، علاقه به ثبت و کتابت در ایران گویی مرسوم نبوده است. اما پس از استیلای اسلام، علم و اندیشه‌ورزی چنان در ایران اوج می‌گیرد که نیازی به گفتن نیست. نوشتن و علاقه به ثبت و ضبط حتی همین الآن بین ایرانیان بسیار پایین‌تر از سطح جهانی است.  به حجم تولید ادبیات رمان در جهان توجه کنید.

حتی فردوسی برای رنج سی‌ساله خود از تاریخ شفاهی و از کتاب شاهنامه ابومنصوری بهره بر‌ده که سه قرن بعد از تصرف ایران به دست اعراب نوشته شده است.

و اما تاریخ چه می‌گوید:

 

«نقص بزرگی که بر خلق و خوی کوروش لکه‌ای باقی گذاشته آن بود که گاهی بی‌حساب قساوت و بی‌رحمی داشته است. این بی‌رحمی به پسر نیمه‌دیوانه وی کبوجیه به ارث رسید، بی‌آنکه از کرم و بزرگواری پدر چیزی به او رسیده باشد. … کبوجیه … دین همه مصریان را ریشخند کرد، و با خنجر خویش گاو مقدسی را که مصریان می‌پرستیدند (آپیس) از پای در آورد. به این کار نیز بس نکرد، بلکه نعشهای مومیایی شده شاهان را از گور بیرون کشید و به لعنتهای قدیمیی که برای نبش‌کنندگان قبور شده بود هم توجهی نکرد؛ معابد را با پلیدی آلود و فرمان داد تا بتهایی را که در آنها بود بسوزانند. گمان وی آن بود که با چنین کارها مردم مصر از بند خرافات و اوهام رهایی خواهند یافت. چون دچار حمله بیماری شد … برای مصریان شکی نماند که این بیماری کیفری است که خدایان به او داده‌اند؛ از آن پس دیگر هیچ مصری در راستی و درستی دینی خویش شک نداشت. …

ویل‌دورانت/تاریخ تمدن/جلد اول:مشرق‌زمین گهواره تمدن/پارس۲:شاهان بزرگ/ص:۴۱۰‌

«… پس از آنکه پارسیها مصر را گشودند، و معابد به تاراج رفت، فاتحه هنر مصری خوانده شد.»

ویل‌دورانت/مشرق زمین گهواره تمدن/مصر: ص. ۲۲۶

«دو بار دیگر، برای مدت کوتاهی، در مصر نهضتی پیش آمد: … و دیگر آنگاه که مسلمانان مصر را گشودند (حوالی ۶۵۰ میلادی) و، از مصالح بازمانده ممفیس، شهر قاهره را بنا نهادند…»

همان: ص.۲۵۶

پ.ن: تاریخ فتح ایران ۶۵۱ میلادی و فتح مصر همان حوالی.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.