تنگی معیشت و کشف حجاب در تاریخ اسلام

و اما آنچه یاد کردید که چرا در مسأله بیت المال به طور مساوی‌ عمل کرده ام، این مطلبی‌ است که در آن به رأی‌ خود حکم نکردم، و بر اساس خواسته خویش عمل ننمودم، بلکه من و شما دریافته ایم که این رویّه همان است که رسول خدا صلّی‌ اللّه علیه وآله قرار داده و حکمی‌ قطعی‌ است، و من در آنچه که خداوند از تقسیم بیت المال به آن فرمان داده، و حکمش را امضاء نموده نیازمند به رأی‌ شما نبودم. سوگند به حق که برای‌ شما و غیر شما نزد من حقّی‌ نیست تا از آن پوزش بخواهم. خداوند دلهای‌ ما و شما را متوجه حق کند، و به ما و شما صبر عنایت فرماید.
آن گاه فرمود: خداوند رحمت کند کسی‌ را که چون حقّی‌ دید آن را کمک کند، یا ستمی‌ را مشاهده نمود از آن باز دارد، و یار ستمدیده باشد تا جایی‌ که او را به حقّش برساند.
از خطبه ۱۹۶ نهج‌البلاغه‌
این خطبه درباره سهم‌خواهی طلحه و زبیر بعد از بیعت با امیرالمؤمنین است. کسانی از امام علی انتظار مشورت خواهی دارند که رزومه کاری آبرومندی در زمان سه خلیفه پیشین نداشتند. خنده‌دار اینکه از کسی انتظار مشورت خواهی دارند که برای پیامبر (ص) چون هارون(ع) است برای موسی(ع). هارون وزیر  و جانشین موسی بود از ابتدای امر رسالت. هارون همانجا پایین کوه طور است. با هم می‌روند نزد فرعون. شانه به شانه او در امر نبوت «شریک» امر عظیم هدایت است. با یک استثناء که امام است و نبی نیست.
درباره بیت‌المال هم شاکی هستند. اعتراض دارند به معیشت. بعد از پاسخ قاطع امام، می‌روند مدینه و زن پیامبر را بر این شتر قرمز سوار می‌کنند و کشف حجاب می‌کند. در قرآن به مؤمنین امر شده از ورای حجاب (پرده) با زنان پیامبر گفتگو کنید(احزاب:۵۴). اما عایشه علم اعتراض می‌شود پیراهن عثمان را سر چوب می‌کند. کشف حجاب می‌کند و دردشان تنگی معیشت است. آیا یکباره کشف حجاب می‌کند؟ نه! از زمان پدرش مرتکب شده، ژنش خوب بوده. پدرش از تجار مشهور قبل از اسلام بوده. اگر مثل علی از جان گذشتگی نداشته بسیار خرج کرده*،
چه قشنگ.
امیرالمؤمنین ولی مماشات نمی‌کند شتر فتنه را امام دوم پی می‌کند. کله گنده‌های تنگی معیشت کشته می‌شوند. مکشفه را اما با همراهی چهل زن مؤمن که لباس مردانه تن کرده‌اند برمی‌گرداند مدینه. آیا عایشه در حجاب می‌خزد و بر امر خدا گردن می‌نهد؟ نه! رفتارش با امام حسن(ع) و جنازه‌اش گواه است.
در تاریخ بشر، امر جدیدی نیست. همه چیز تَکرار می‌شود. سران فتنه با لیست‌های سفارشی، سهم‌خواهی و اعتراض به تنگی معیشت و استفاده از زنان مکشفه. زنانی مانند عایشه.
* پسر عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات گفته بود. ‌

2 دیدگاه روی “تنگی معیشت و کشف حجاب در تاریخ اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.