سال مهار تولید، سال جهش تورم

این تصویر روی جلد نشریه فکاهیون را هم بین عکسهای قدیمی پیدا کردم. گویا سال ۶۵ کار شده است. برای سال ۲۰۰۰. این کاریکاتور معروف است به پیشگویی که به حقیقت پیوست:

در ویکیپدیای این نشریه به دو مطلب برخوردم که برایم جالب توجه بود:

۱- به نقل از ابوالقاسم صادقی، مدیر مسئول وقت مجله فکاهیون: «در آن دوره صادق خلخالی اصرار داشت که کاریکاتورش در مجله فکاهیون چاپ شود و ما نیز کاریکاتوری یکبار با لباس پاسداری و یک بار با لباس آخوندی کشیدیم اما هر دوبار آقای خاتمی (محمد خاتمی) که آن زمان وزیر ارشاد بود جلوی چاپش را گرفت.

چرا؟ یادم است کاریکاتور روی جلد یکی از هفته‌نامه‌های گل‌آقا از پا و نعلین خاتمی و تیتر «یه دل میگه بیام بیام» بود. چه هنگامه‌ای بر پا شد از مناعت طبع خاتمی به عنوان اولین روحانی که کاریکاتورش را کشیدند آخ نگفته.

۲- احمد عربانی، کاریکاتوریست در این خصوص می‌گوید: «ابوالقاسم صادقی از همکاران قدیم توفیق به تناسب رفاقتش با علاءالدین بروجردی در ارشاد ایشان مجله فکاهیون را شروع کرد، البته اول توفیقیون بود که آقای صابری و توفیقی‌ها مخالفت کردند، حتی یکی دو شماره نخست به همین نام درآمد. من هم از همان شماره نخست همان جا مشغول شدم. سال ۶٢ بود. تا زمانی که گل آقا منتشر شد، فکاهیون را بستند، آن هم در عرض یکی دو روز!»

 

این هم از جناب گل‌آقا.

امروز گفتند دوباره لبنیات گران شد. لابد از تبعات آمار فائوست. هر روز هم وعده گشایش اقتصادی می‌دهند. به گمانم هر چی که هست یا می‌خواهند باشد، آقای ایرج زارع سال ۵۷ کشیده:

بانک مرکزی پولهای آزاد شده را می‌گیرد فلان مؤسسه مالی ۶ میلیارد وام می‌دهد به یکی از خودی‌هایش. نهضت ملی مسکن هم مثل مهریه است. کی داده کی گرفته.

حرف بانک شد یادم آمد این ماه هم حقوق پرستاری بهزیستی در سوراخ جیب بانک رفاه کارگران گیر کرده. چقدر این اسمها آدم را اذیت می‌کنند. سازمان بهزیستی، بانک رفاه کارگران،

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.