سهشنبه هفته قبل و امروز آقای عابدینی در برنامه سمت خدا درباره بلعم باعورا سخن گفت. گفت فرعون جلوی ولایت حضرت موسی(ع) ایستاد غرق شد، قارون خسف شد، بلعم باعورا از اعلی آسمان هفتم به ارض هفتم سقوط کرد. زیرا با علم برابر ولی خدا ایستاد. «آیاتنا»یی (به معنای آگاهی از اسم اعظم یا عالم به کتاب خدا) که خدا به او داده بود را با «سلاخی» از خود کَند و شیطان به دنبالش افتاد و از غاوین شد:
وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ (اعراف:۱۷۵)
کاری به آنچه آقای عابدینی تعریف کرد از اعمال بلعم باعورا ندارم که مشکوکند به اسرائیلیات، اما نکاتی که درباره رابطه شیطان و انسان گفت برایم جذاب بود. اشارهاش به آیات ۸۲ تا ۸۵ سوره ص بود که شیطان به عزت خدا قسم میخورد که جز مخلصین همه را اغوا کند، اما خداوند میفرماید تنها کسانی را که از تو تیعیت کنند میتوانی اغوا کنی. از آیه ۱۷۵ اعراف برمیآید که بعد از اینکه انسان آیات خدا را از خود میکَند، شیطان مترصد فرصت، دنبالش میکند و اغوا صورت میپذیرد و اغوا مافوق گمراهی (ضلالت) است، در اغوا مقصد هم گم میشود(مغضوبٌ علیهم).
نکته دیگر در آیه ۱۷۶ اعراف است که میفرماید: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ…
أخلد إلی الأرض را آقای عابدینی بدتر از هبوط بیان کرد. گفت یک جا ارض مقابل سماء است، یکجا در برابر رفعناه که اعلی علیین است. میشود أسفل السافلین. آقای طباطبایی میل به دنیا پیدا کردن گفته ولی.
آقای قرائتی در تفسیر نور آورده قرآن نام این شخص را نمىبرد، ولى کارش را بازگو مىکند، تا به فرموده امام باقر علیه السلام هر کس که هواى نفس را بر حقّ غالب کند منطبق شود و چنین کسانى در هر زمانى یافت مىشوند و اختصاص به زمان و شخص خاصّى مانند بلعمباعورا ندارد.
در همین انقلاب اسلامی خودمان چه بسیار علمای ترازی که أخلد إلی الأرض شدند مقابل امام خمینی تا همین یکی دو روز پیش. بیشمار. و اینها بدترند از فرعون و قارونها.
خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند انشاالله.