تمام تورات همین است؟

هیلل را میتوان از برجسته‌ترین طرفداران تازه یهودی شدگان دانست که شعارش چنین بود: و از مریدان و پیروان هارون (برادر موسی) باش، صلح دوست و صلح طلب و نوع پرور، و همنوعان خود را به تورات نزدیک کن.» (میشنا آووت ، ۱ : ۱۳)

در داستانی روایت شده است که یک بت‌پرست به نزد شمای آمد و از وی درخواست کرد که او را به دین یهود درآورد، مشروط به آنکه هنگامی که او روی یک پا ایستاده است، شمای همه تورات را بدو بیاموزد. شمای او را با نیم گزی که در دست داشت از خود براند، آن شخص سپس به نزد هیلل رفت و همان درخواست را از او کرد. هیلل بدو گفت: «آنچه را که منفور تو است بر همنوعت روا مدار. همه تورات همین است و بقیه آن شرح و تفسیر می‌باشد. برو و آن را بیاموز. (شبات ، ۳۱ الف)

گنجینه‌ای از تلمود/ فصل دوم/ص. ۸۵

 

قبلتر در کتاب خداشناسی: از ابراهیم تا کنون هم خوانده بودم که همه دین یهود این است هر چه برای خود می‌پسندی… حدیث از پیامبر اکرم(ص) و ائمه علیهماالسلام هم بسیار به همین شکل بیان شده است. از امام علی(ع) نقل شده: «چه سخن حکیمانه جامعى است این سخن که:  آنچه  بر خود مى پسندى براى مردم نیز بپسند و آنچه برای خود نمىپسندى براى آنها نیز نپسند!» (میزان الحکمه جلد سوّم،صفحه ۱۷۹).

اما بیان نشده که همه قرآن یا اسلام همین است. هر چی فکر می‌کنم یک‌جای کار می‌لنگد اما کجایش؟ لاأدری.‌

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.