«… خاندان اسرائیل بهعنوان قوم برگزیده الهی محافظان نام و شهرت نیک خداوند در جهان هستند و … در مقابل، رفتار بد و ناپسند آنها باعث «حیلول هشم»/Hillul Hashem/ یعنی بیحرمتی به نام مقدس پروردگار میشود.
… برای یک فرد یهودی، عمل بد تنها یک گناه انفرادی و خصوصی نیست، بلکه در عین حال خیانتی است نسبت به خداوند و جامعه بشری. بنابراین، بد کردن در حق یک غیر یهودی، گناهی سنگینتر و مذمومتر شناخته شده است از بد کردن به یک یهودی همکیش. … باعث «حیلول هشم» نیز میشود»(توسیفتا باواقما، ۱۵:۱۰)
.. توبه و ندامت وی قادر نیست که مجازات او را به تعویق بیندازد، روز کیپور (کفاره) نمیتواند کفاره معصیت او باشد، و رنجها و ناملایمات نمیتوانند آن را بشویند و پاک کنند. بلکه تنها مرگ گنهکار میتواند گناه او را زایل کند و آن را محو سازد» (یوما، ۸۶الف).
در اغلب موارد، قانون یهود برای خطای عمد و غیر عمد تفاوت قایل میشود. اما در مورد «حیلول هشم» تفاوتی در میان نیست. … (میشنا آووت، ۴:۴)»
گنجینهای از تلمود/یکتا خدای جهان:عدالت و رحمت/ص.۴۸