دیالوگ‌نویسی برای اهل دل‌هاش

 چرا ۱۵ مهر ۱۴۰۲ «یوم الله» است؟/کار بزرگ مبارزان فلسطینی در عملیات طوفان الأقصی چه بود؟

شبیر فیروزیان

.روزی که جبهه حق در اقلیت و ناامیدی کامل «پیروز» می‌شود، یوم الله است

یک- خداوند متعال در قرآن کریم به حضرت موسی علیه‌السلام فرمان می‌دهد که «ایام الله» را برای مردم یادآوری نما:

«وَ ذَکِّرهُم بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکورٍ” (ابراهیم:۵)

علامه طباطبایی(رحمه الله علیه) بر این باورند که منظور از «ایام الله» در این آیه شریفه، روزهایی است که به خاطر حوادث خاصی که در آن واقع شده، امرخداوند و آیات و نشانه‌های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند «ظاهر» و «آشکار» گردیده است.(المیزان؛ ج۱۲، ص۱۸)

 یکی از مصادیق ایام الله زمانی است که جبهه حق در «اقلیت» است و همه «ناامید از پیروزی» هستند، اما «ناباورانه» و «ناگهان» و با عنایت الهی بر جبهه باطل پیروز می‌شود:

🔸«بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَى الباطِلِ فَیَدمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق‏؛

بلکه حق را بر باطل فرو مى‏‌افکنیم، پس آن را در هم مى‏‌شکند، و باطل به ناگاه نابود مى‏‌گردد.» (انبیاء: ۱۸)

«إذا» در این آیه شریفه، «فجائیه» است. یعنی پیروزی حق بر باطل «ناگهانی» و در زمانی است که همه «ناامید» از پیروزی هستند.(المیزان؛ ج۱۴، ص۲۶۳) به بیان دیگر، یک مصداق «ایام الله» روزی است که پوک بودن بنای به ظاهر باشکوهی که باطل برای خود ساخته بود، بر همگان آشکار می‌شود و همه می‌فهمند که باطل برخلاف ادّعای پر سروصدای خود و برخلاف آنچه همیشه بزک می‌کرد، قدرتی ندارد.  

وقتی موسی علیه‌السلام پوچی اقتدار فرعون را آشکار کرد/ضربه غیرقابل ترمیم موسی علیه‌السلام به فرعون

 

دو- «ایّام الله» نمونه‌های قرآنی زیادی نیز دارد. یک نمونه درس‌آموز آن، ماجرای پیروزیِ موسی علیه‌السلام در برابر فرعون در صحنه رویارویی با ساحران است.

موسی علیه‌السلام با فرعون در «یوم الزینه» وعده کرد تا همه مردم حضور داشته باشند و پوچ بودن قدرت فرعون بر همگان آشکار شود و حجت بر همه تمام شود و هیچ شبهه‌ای برای کسی باقی نماند:«قالَ مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الزِّینَهِ وَ أَنْ یُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» (طه: ۵۹)، فرعون نیز همه مکر خود را جمع کرد و با نقشه ای کامل به میدان آمد (طه: ۶۰).

او به ساحران و همه یاران خود نیز دستور داد، کاملاً منظم و با نقشه‌ای جامع و حساب شده به میدان بیایند(طه: ۶۴). هنگامی که ساحران در روز موعود کارشان را شروع کردند، توانستند با یک کار رسانه‌ای جذّاب، چشم مردم را تسخیر و ذهنشان را دچار اختلال کنند: «قالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظِیمٍ» (اعراف: ۱۱۶)

کار ساحران آنقدر خوب و تمیز بود که حتی موسی علیه‌السلام را نیز نگران کرد که مبادا مردم فریب عملیات روانیِ ساحرانِ فرعونی را بخورند و او نتواند در امر دعوتش موفق شود: «فَأَوْجَسَ فِی نَفْسِهِ خِیفَهً مُوسى‏» (طه: ۶۷)

اما زمانی که موسی علیه‌السلام به دستور خداوند عصا را افکند، «ناگهان» همه آن «عملیات رسانه‌ای» و «ادعای توخالی و پوچ» و «بزک‌های فریبنده» از بین رفت و حق آشکار شد و «ناگهان» فرعون و هیمنه و اقتدارش فرو ریخت و حقیر و کوچک شد:

««و أَوْحَیْنا إِلى‏ مُوسى‏ أَنْ أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ * فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ * فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِینَ؛

و به موسى وحى کردیم که عصاى خود را بیفکن، ناگهان (به صورت مار عظیمى درآمد و ) دروغ آنها را به سرعت برگرفت! * (در این موقع) حق آشکار گردید و آنچه آنها ساخته بودند باطل شد. * در آنجا مغلوب شدند و خوار و کوچک گشتند.» (اعراف: ۱۱۹-۱۱۷)

جمله «فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ» در آیات بالا، دارای دو نکته مهم مرتبط با موضوع این نوشته است:

اولاً «إذا» در جمله «فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ ما یَأْفِکُونَ»، از نوع همان «إذا» فجائیه در آیه ۱۸ سوره انبیاء است که پیش از این گفته شد: «فَإِذا هُوَ زاهِق». یعنی همه آنچه فرعون رشته بود، «ناگهان» پنبه شد؛ قدرت فرعونی «ناگهان» فروریخت؛ پوچی آن همه ادعای قدرت و شوکت و عزت که سالهای متمادی با تبلیغات و کار رسانه‌ای در ذهن مردم القاء کرده بود، «ناگهان» آشکار شد و همه دیدند که فرعونی که رسانه‌ها برایشان ترسیم کرده بودند با آنچه واقعیت داشت، از زمین تا آسمان تفاوت دارد.

ثانیاً «ما» در جمله «ما یَأْفِکُونَ» مصدری است، نه موصوله. یعنی عصای موسی علیه‌السلام چوب‌ها و طناب‌های ساحران را نبلعید، بلکه «کید» و «دروغی که بافته بودند» را بلعید. یعنی هنگامی که موسی علیه‌السلام عصا را انداخت، سحر ساحران باطل شد و آن مارهای دروغین از حرکت افتادند و همه تماشاچیان دیدند که در میدان مبارزه جز یک مار واقعی(که مار موسی علیه‌السلام بود) و شماری چوب و طناب نیست. (آیت الله جوادی آملی؛تفسیر تسنیم؛ ج۲۹، ص۶۵۸-۶۵۴)

آری! اینگونه شد که موسی علیه‌السلام توانست «یوم الزینه» را تبدیل کند به «یوم الله». فرعونِ قبل از یوم الزینه با فرعون بعد از آن خیلی متفاوت بود. نگاه مردم هم نسبت به فرعون در قبل و بعد از آن روز کاملاً متفاوت بود. فرعون و دستگاه فرعونی در آن روز ضربه غیرقابل ترمیمی خورده بود که دیگر قابل جبران نبود.

یوم الله ۱۵ مهر ۱۴۰۲ و آشکار شدن پوکیِ ساختار بظاهر باابهتِ فرعونیِ اسرائیل

سه- عملیات هوشمندانه و دقیقی که در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ از سوی گروههای مبارز فلسطینی اجرا شد، شبیه کاری بود که موسی علیه‌السلام در «یوم الزینه» انجام داد و آن، «از بین بردن ابّهت و اقتدار فرعونی ِاسرائیل» بود.

مجاهدان فلسطینی در ۱۵ مهر نشان دادند تصویری که سالهای سال در رسانه‌های دنیا از اسرائیل برای مردم و دولتها ترسیم می‌شد، تصویری کاملاً غیرواقعی بود. آنها نشان دادند اسرائیل از درون «پوک» و «تهی» است.

آنها نشان دادند که موریانه‌های ظلم و جنایت و تفرعن و فساد و کودک‌کشی، سالهای سال در درون این بنای به ظاهر باشکوه و باابّهت در حال از بین بردن آن بود، به گونه‌ای که با اندک ضربه خارجی فرو می‌ریخت.

 در ۱۵ مهر، پایه‌های اصلی این ساختار فرعونی فروریخت و اسرائیل به شدت تحقیر شد.

رزمندگان مقاومت فلسطین نشان دادند که قوانین سیاسی و اجتماعی عالَم، فقط قوانین محسوس مادی نیست؛ عالَم قوانین غیبی و غیرمادی نیز دارد که باید در محاسبات و تحلیل‌های سیاستمداران و جامعه‌شناسان لحاظ شوند.

خلاصه آنکه، نگاه مردم و دولتها(حتی دولتهای غربی) به اسرائیل، از بعد از ۱۵ مهر ۱۴۰۲، نگاه کاملاً متفاوتی است و این مسئله، در معادلات جدید منطقه‌ای و بین‌المللی، بسیار مؤثر خواهد بود. از این پس، ۱۵ مهر ۱۴۰۲، یک «حجّت» و یک «بیّنه» است که بسیاری از دلها و ذهن‌ها را زنده و بیدار کرده و خواهد کرد و برخی افراد لجوجی که خود را به خواب زده‌اند را نیز هلاک خواهد کرد:

 🔸«وَ لکِنْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَهٍ وَ یَحْیى‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَه؛

ولى (همه این مقدمات) براى آن بود که خداوند کارى را که مى‏‌بایست انجام شود، تحقق بخشد تا آنها که هلاک (و گمراه) مى‏‌شوند از روى اتمام حجت باشد، و آنها که زنده مى‏‌شوند (و هدایت مى‏‌یابند) از روى دلیل روشن باشد» (انفال: ۴۲)

بنابراین ۱۵ مهر ۱۴۰۲ را قطعاً باید «یوم الله» بدانیم. یوم اللّهی که روز نابودی و محو اسرائیل از عالَم را بسیار نزدیک کرد و «یوم الله» بزرگتر دیگری را رقمخواهد زد.

آمریکا و اروپای در حال افول و ایرانِ نزدیک قله/«یوم الله»های دیگری در راه است..

چهار- همچنین باید دانست به زودی این اتفاق، به گونه دیگری برای دولتهای ظالم و مستکبری مانند آمریکا نیز رقم خواهد خورد.

آن چشم تیزبین و بابصیرت و متّصل به عنایات الهی، موریانه‌های درون ساختارهای ظالمانه و فرعونی و البته فریبنده و بزک شده آمریکا و دولتهای غربی را می‌بیند و با اطمینان می‌گوید: «آمریکا در حال افول است»، «دنیا در حال تغییر است»، «پیروزی قطعی از آن ماست» و «ما نزدیک قله‌ایم».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.