و الله خیر الماکرین

الهِی لَاتُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِک وَ لَا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِک، مِنْ أَینَ لِیَ الْخَیرُ یا رَبِّ وَ لَا یوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِک

 

خداوندا ! مرا به مجازات و عقوبتت ادب مکن و با ترفند و نقشه‌هایت با من چاره‌اندیشی نداشته باش! خداوندا ! من از کجا خیری دریافت می‌کنم؟ در حالیکه خیر به جز نزد تو یافت نمی‌شود.

 

امام سجاد علیه‌السلام/ دعای ابو حمزه ثمالی

 

🔍 حضرت موسی علیه‌السلام بعد از سیراب کردن گوسفندان حضرت شعیب علیه‌السلام در سایه‌ای نشست و فرمود «رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیر»(قصص:۲۴) بی‌که از آن دختران، از آن مردمان پیرامون چاه چشم‌داشت مزد و قوتی داشته باشد رو به پروردگارش اظهار فقر نمود. حال آنکه در مسیر طولانی مصر تا مدین گرسنگی و مشقت فراوان کشیده بود.

همین حضرت، در معیّت حضرت خضر علیه‌السلام، وقتی او برای تعمیر دیوار به پا خواست معترض شد که این مردم وقتی ما گرسنه و تشنه بودیم از کمک کردن به ما امتناع کردند، از چه روی دیوارشان را مرمت می‌کنی؟

بار الها، تو با پیامبری که برای خود ساخته بودی‌اش چنین ترفند نمودی. بارالها، من به هر خیری از جانب تو فقیرم که تو غنی هستی. بارالها. بر من سهل گیری نما و آسان بگیر که دامها و خطوات شیطان احاطه‌ام کرده‌اند و دشمنی است که زه کمانش را با شدت کشیده و چشم از من برنمی‌دارد*.

بارالها، به تو پناه می‌برم از وسواس خناس. به تو پناه می‌برم و به سوی تو فرار می‌کنم از خشمت و ابتلائاتت. که مرا ظلوماً جهولاً آفریده‌ای. ای ارحم اراحمین.

 

* خطبه ۲۳۴: «به جان خودم سوگند که تیری‌ سهمناک علیه شما به کمان گذاشته، و کمان را با شدت هرچه تمامتر کشیده، و از مکانی‌ نزدیک به شما تیر انداخته. و گفته: «پروردگارا، برای‌ آنکه مرا اغوا کردی‌، زر و زینت دنیا را در زمین در برابر دیده آنان جلوه می‌‌دهم و همه را به ضلالت دچار می‌‌نمایم »(+)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.