به خدایی که دانه را شکافت

گریزی‌ که از پی‌ِ آن برگشتن، و گردشی‌ که به دنبال آن حمله است شما را سخت نیاید حقّ شمشیرها را ادا کنید، پهلوی‌ دشمن را به خاک رسانید، نفوس خود را برای‌ زدن نیزه کاری‌، و ضربت شدید شمشیر تشویق کنید، صداها را در سینه خاموش نمایید، که برای‌ دور کردن ترس و بددلی‌ مؤثر است.

به خدایی‌ که دانه را شکافت و انسان را به‌وجود آورد، اینان از روی‌ حقیقت اسلام نیاوردند، اسلامشان از روی‌ ترس بوده و کفر را در درون خود پنهان داشتند، و چون یار و یاور یافتند آن را ظاهر نمودند!

 

نامه ۱۶ امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام

 

🔍 لاتَشْتَدَّنَّ عَلَیْکُمْ فَرَّهٌ بَعْدَها کَرَّهٌ، وَ لا جَوْلَهٌ بَعْدَها حَمْلَهٌ. به همین قشنگی با کلمات بازی می‌کند.

«کرّار غیر فرّار» می‌فرماید، در مقام ناصح خیرخواه و فرماندهی کارکشته از فراری که بلافاصله حمله‌ای در پی دارد غمگین و گریزان نباشید. شاید آنچه در پی می‌آید رمز پیروزی و کارکشتگی است تا به مقام او نزدیک شوند وقتی می‌فرماید حق شمشیرهایتان را ادا کنید. حق شمشیر چیست جز آخته نگهداشتن و نیاسودن از دشمن؟ چکاچک در میدان نبرد فرسودنش و نه در نیام آسودنش.

جنگ، جنگ با منافق است. منافقینی که از ترس اظهار اسلام کرده و در خفا بر کفر خود بوده‌اند. اما به محض دیدن یار و هم‌کیش و هم‌اندیش دل و جرأت میدان جنگ پیدا کرده‌اند. یادتان باشد منافق مانند شیطان است. با وعده و وعید، اقوام دیگر را با خود علیه شما می‌شوراند، اما به محض دیدن نشانه شکست دوباره پیمان‌شکنی کرده پشت می‌کنند.

پس در مبارزه با آنها ایستادگی کنید. ترس بر جانشان بریزید. از فرار و چرخشی که در پی آن حمله‌ای است آزرده نشوید. انتقام سخت گرفته خواهد شد. اگر حق شمشیرهایتان را ادا کنید.

 

چقدر غرب آسیا است این نامه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.