روزهای بی‌گاه*

یکم: امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در خطبه ۲۸ نهج البلاغه می‌فرماید: «أَلَا وَإِنَّ الْیَوْمَ الْمِضْمَارَ وَ غَداً السَّبَاقَ وَالسَبَقَهُ الْجَنَّهُ وَ الْغَایَهُ النَّارُ ، أَلَا عَامِلٌ لِنَفْسِهِ قَبْلَ یَوْمِ بُؤْسِهِ» امروز، روز مضمار است، مضمار یعنی تمرین حضرت، دنیا را به روز تمرین کبرای مسابقه تشبیه می‌فرمایند و فردای قیامت را روز مسابقه می‌دانند و در میدان مسابقه هم نمی‌شود گفت مهلت بدهید؛ هرکس برنده شد جایزه او بهشت است و آنهایی که ببازند در آتش هستند. آیا کسی نیست قبل از مرگ توبه کند و کاری برای خودش بکند؟ «أَلَا وَ إِنَّکُمْ فِی أَیَّامٍ أَمَل» امروز را در آرزو به سر می‌برید در حالیکه اجل به دنبال شماست. «فَمَنْ عَمِلَ فِی أَیَّامٍ أَمَلِهِ قَبْلَ حُضُورٍ أَجَلِهِ وَ مَنْ قَصَّرَ فِی أَیَّامٍ أَمَلِهِ ، فَقَدْ خَسِرَ عَمَلُهُ وَ ضَرَّهُ أَجَلُهُ» اگر امروز کاری کردید دیگر نگران اجل نباشید که برای مرگ آماده هستید اما اگر کسی در این روزها کوتاهی کند باید از رسیدن مرگ هراسان باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قم

 

دوم: امام حسین علیه‌السلام فرمودند: یا ابنَ آدَمَ! إِنَّمَا أَنتَ أَیَّامٌ ، کُلَّما مَضَى یَومٌ ذَهَبَ بَعضُک؛ ای فرزند آدم! تو همان روزهایی هستی که سپری می‌کنی. هر روزی که می‌گذرد بخشی از وجود تو از دست می‌رود. هر لحظه‌ای را که از دست دادی آن ابدیتی که برای تو مطابق این زمان قرار داده شده بود را از دست دادی. یک تکه از وجودت کنده شده است و هر روزی که می‌گذرد، بخشی از وجود تو رفته است و خسران یعنی همین؛ قرآن می‌فرماید إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا [والعصر] و تنها راه برای اینکه به خسران گذر بی‌وقفه زمان دچار نشویم این است. که لحظه‌ها را با ایمان بگذرانیم هر لحظه‌ای که در این دنیا از دایره امن الهی خارج شدیم، ابدیت را از دست می‌دهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی

 

سوم: در یکی از نامه هایی که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به شیخ مفید نوشته آمده است: «پس سعی کنید اعمال شما طوری باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانی که موجب نارضایتی ما را فراهم نماید بترسید و دوری کنید.

امر قیام ما با اجازه خداوند به طور ناگهانی انجام خواهد شد و دیگر در آن هنگام توبه فایده‌ای ندارد و سودی نبخشد. عدم التزام به دستورات ما، موجب می‌شود که بدون توبه از دنیا بروند و دیگر ندامت و پشیمانی نفعی نخواهد داشت.»

احتجاج ج ۲، ص ۵۹۷، بحارالانوار، ج ۳، ص ۱۷۵

 

* از روی دست مولوی: «از غم ما روزها بی‌گاه شد»

 

2 دیدگاه روی “روزهای بی‌گاه*

  1. سلام سوسن
    الان تازه دیدم که منو توی کانال حدیث مفصلت ادد کردی
    چقدر صدات گرفته بود
    دلم یجوری شد…
    .
    .
    اون عکس خودته؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.