تعقل و بهشت

یکم: امیرالمومنین امام علی علیه السلام فرمودند :

« لَقَدْ سَبَقَ اِلى جَنّاتِ عَدْنٍ اَقْوامٌ ما کانوا اَکْثَرَ النّاسِ لا صَوْما وَ لا صَلاهً وَ لا حَجّا وَ لاَ اعْتِمارا وَ لکِنَّهُمْ عَقَلوا عَنِ اللّه ِ مَواعِظَهُ »

 گروه‌هایى به سوى بهشت برین (از دیگران) پیشى گرفتند که بیش از دیگران اهل روزه، نماز، حج و عمره نبودند، بلکه آنان در موعظه‌هاى الهى تعقل کردند.

 

دوم: الکافی : بَعضُ أصحابِنا رَفَعَهُ إلَى الإمامِ الصّادقِ علیه السلام : قلتُ لهُ : مَا العقلُ؟ قالَ : ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمنُ وَ اکتُسِبَ بِهِ الجِنانُ . قالَ : قُلتُ : فَالّذی کانَ فی مُعاوِیَهَ ؟ فقالَ : تِلکَ النَّکراءُ ، تِلکَ الشَّیطَنَهُ ، و هِیَ شَبیهَهٌ بِالعَقلِ و لَیسَت بِالعَقلِ .

الکافى : شخصى مى‌گوید از امام صادق علیه السلام درباره عقل سؤال کردم؟ حضرت فرمود : عقل آن چیزى است که به وسیله آن خداى رحمان عبادت شود و بهشت به دست آید. راوى مى‌گوید: گفتم: پس آنچه در معاویه بود چیست؟

حضرت فرمود: آن نیرنگ است، آن شیطنت است. آن شبیه عقل است ولى عقل نیست.

 

و سوم: و قالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی‏ أَصْحابِ السَّعیرِ (ملک: ۱۰)

 و می‌گویند: «اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم!»

 

سعیر: آتش مشتعل و افروخته. فعیل به معنى مفعول است سعیر: افروختن و افروخته شدن آتش

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.