الله علیمٌ بذات الصدور

(لطفاً کامنتها مطالعه شود.)

در مناجات شعبانیه، امیرالمؤمنین می‌فرماید «معبودم، اگر خواری‌ام را می‌خواستی، هدایتم نمی‌کردی و اگر رسوایی‌ام را خواسته بودی، سلامتی‌ام نمی‌بخشیدی!»

دوستان معلول و ویلچری‌ همیشه معترضم به سریالهای تلویزیون شاکی هستند که چرا عاقبت آدم بدهای سریال‌های مناسبتی نشستن روی ویلچر است و این توهین به ماست. این‌را بارهامی‌خواستم در اینستاگرام بنویسم اما ترسیدم دلگیر شوند که آن‌وقت باید اول از سیدالوصیین شاکی باشیم که این را فرموده. بحث علمی از ژنتیک هم حتی می‌خواستم باز کنم و تعبیر را تفسیر کنم ولی نکردم.

وقتی در سالهای ۹۰ و ۹۲ در برنامه ماه عسل شرکت کردیم، زشت‌ترین توهین‌ها و قضاوتها را خود همین شاکیان و خصوصاً تعدادی از به اصطلاح همدردها در حقم روا دانستند. در سال ۹۲ همدم روح یکی از وبلاگنویس‌ها و اعضای ام‌اس‌سنتر نوشت خدا خوب می‌داند درد را نصیب چه کسی بکند. بله خدا خوب می‌داند درد را نصیب چه کسی کند. او را با درد و البته شنیدن زخم زبانها می‌آزماید و ثوابش را می‌نویسد و دیگران را هم این‌گونه می‌آزماید.

یک‌بار خواهرم گفت یکی از خانم‌های مسجدی سرطان گرفته یعنی گناهکار بوده اینطور شده؟ گفتم فکر می‌کنی حضرت موسی‌بن‌حعفر (ع) گناهکار بود همیشه بیمار بود؟ یادم نمی‌آید ثانیه‌ای حتی در حق کسی که بد بوده و بیمار شده قضاوتی کرده باشم. هر چه باشد همه در معرض امتحانیم.‌

سر همین فتنه‌ها هم زیاد دلم را به خاطر وضعیت جسمی‌ام شکستند ولی بخشیدم و حسابش را به عهده خدا گذاشتم. به هر حال هر کس  گناهانی دارد مخصوص خودش، گناه حضرت ایوب خلوص ایمانش بود، گناه من هم جای خودش. خانم نسرین امامی‌زاده حتی بهتر می‌داند.‌

 

 

8 دیدگاه روی “الله علیمٌ بذات الصدور

  1. “لم تعافنی” رو اشتباه ترجمه کردند.
    یعنی اینجا که میگه “سلامتی نمی‌دادی بهم”، منظورش سلامت جسمی نیست.

    میگه “اگه رسواییم رو می‌خواستی، حالم رو خوب نمی‌کردی”
    “اگه رسواییم رو می‌خواستی، بهم امان نمی‌دادی”
    “اگه رسواییم رو می‌خواستی، به من بهبودی نمی‌دادی از آثار رسواییم”

    انسان وقتی مرتکب اشتباهی میشه، یا رفتار ظاهریش رسواش می‌کنه، یا آثاری که ناشی از اشتباهشه و در اطرافش و اطرافیانش اثر میذاره.
    اینجا منظورش اینه که اگه می‌خواستی رسوام کنی، آثار افتضاحی که بار آوردم رو از من پاک نمی‌کردی.

    دیدی بعضی وقتا میگیم: وای چقدر خوب شد که فلانی نفهمید یا فلان اتفاق نیوفتاد. خدایا خودت می‌دونی که حواسم نبود و فلان حرف رو زدم یا فلان کار رو کردم. یا مثلا اشتباه کردم و دیگه تکرار نمی‌کنم. هوام رو داشته باش که کسی نفهمه من گفتم یا من کردم. قول میدم دیگه تکرار نشه. قول میدم.

    این همون امان خواستن از خداست.
    بهبودی خواستن از خداست.
    فعل “لم تعافنی” از همین دو ریشه‌ست در عربی.

  2. تعافی
    لغت‌نامه دهخدا
    تعافی . [ ت َ ](ع مص ) صحت یافتن . (ناظم الاطباء). به عافیت رسیدن . (از اقرب الموارد). || ترک کردن . (یادداشت مرحوم دهخدا). ترک کردن چیزی . (از اقرب الموارد).

  3. الان پایگاه اطلاع رسانی دفترشون رو سرچ کردم ولی آپشنی نداشت که بشه ارتباط برقرار کرد باهاشون.

    اسم ایشون رو آوردین و من امیدوارم زودتر ماه رمضون شروع بشه و شبهای قدر و سخنرانی آقای انصاریان و قرآن سر گرفتن همراه با ایشون.
    امیدوارم عمر طولانی و با عزت داشته باشن

    1. سلام. اتفاقاً الآن دیدم یک آپشن گزارش خطای ریز آن پایین صفحه داره با اجازه متن کامنت شما رو کپی پیست کردم براشون فقط امیدوارم برسه دستشون.
      ان‌شاالله 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.