از عناصر سخن بگوییم

در آیه ۳۰ سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ» (و هر چیز زنده‌اى را از آب پدید آوردیم), سپس درباره خلقت جن در آیه ۲۷ سوره مبارکه حجر فرموده: «وَالْجَانَّ خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نَارِ السَّمُومِ» (و جن را پیش از آن از آتش سوزنده بى‌دود آفریده بودیم.).

در آیه ۲۰ سوره مبارکه روم می‌خوانیم: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ» (از نشانه‌هاى قدرت اوست که شما را از خاک بیافرید تا انسان شدید و به هر سو پراکنده گشتید)

امیرالمومنین امام علی علیه السلام در خطبه اول نهج البلاغه و ذکر خلقت می‌فرماید: «سپس خدای سبحان جَوها را شکافت و اطراف آن را گشود و فضاهای خالی در آن ایجاد کرد. آنگاه آبی را که امواجش درهم‌شکننده و خود انبوه و متراکم بود، در آن فضای بازشده روان ساخت.

آن را بر پشت بادی سخت وزان و جنباننده و برکننده و شکننده بار کرد؛ به آن باد فرمان داد تا آب را از جریان بازدارد و آن را بر نگهداری آب چیره کرد و باد را برای حفظ حدود و جوانب آب قرین گماشت. فضا در زیر باد نیرومندْ، گشاده و باز و آب جهنده بالای سر آن در جریان.

سپس باد دیگری به وجود آورد که منشأ وزش آن را مهار کرد و پیوسته ملازم و تحریک آبش قرار داد و آن را به تندی وزانید و از جای دورش برانگیخت؛ آن را به بر هم زدن آب متراکم و برانگیختن امواج دریا فرمان داد.

بادِ فرمان یافته آب را همچون مشک شیر که برای گرفتن کره بجنبانند به حرکت آورد و آن‌گونه که در فضای خالی می‌وزد، بر آن سخت وزید؛ اولش را به آخرش و ساکنش را به متحرکش برمی‌گرداند تا آنکه انبوهی از آب به ارتفاع زیادی بالا آمد و آن مایۀ متراکم، کف کرد؛… و الی آخر.

 

و شگفت انگیز این است که همه عناصر (کل شیء) را از آب آفریده است. یعنی آتش و خاک و باد را هم. آب آتش را خاموش می‌کند و آتش آب را می‌جوشاند و به بخار تبدیل می‌کند. آب خاک مرده را زنده می‌کند، خاک اما با آب کاری نمی‌تواند بکند. آتش خاک را به شیشه تبدیل می‌کند و خاک آتش را خفه می‌کند. باد حرکت دهنده ابرها و جمع کننده آنها در آسمان است. باد گسترش دهنده آتش است و پراکنده کننده خاک. و ایجاد کننده امواج در دریاها و اقیانوس‌ها به اندازه کوه‌ها بلند.

شیطان که از آتش آفریده شده است می‌تواند آبی که ۷۰ درصد بدن ما را تشکیل داده است بجوشاند و خاکی که از آن خلق شده‌ایم را تغییر شکل بدهد اما ما با همین آب و همین خاک مگر نه این است که می‌توانیم آتشش را خاموش کنیم؟

از باد چه سخن‌ها که نمی‌شود گفت، نوشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.